Přednáška se zaměřuje na nelehký přechod dětí z mateřské do základní školy. V úvodní části rekapitulujeme nezbytné předškolní schopnosti dítěte. Uvádím konkrétní cvičení, na kterých lze dovednosti rozvíjet. Část zaměřená na psychologii dítěte se dotýká emocí, hierarchie lidských potřeb. Věnujeme se tématu vnější a vnitřní motivace.
Většina přednášky je věnována konkrétním překážkám v učení, jejich příčinám a také fyzickým projevům, které můžeme na dítěti pozorovat. Rodiče se naučí 3 základní bariéry pojmenovat, rozeznávat a také jim předcházet.
Rodiče se seznámí s technikou tvorby myšlenkových map. Po celou dobu jsou účastníci přednášky aktivními partnery přednášejícího, v prožitkových cvičeních jsou stavěni do role dítěte. Vše si prakticky zkouší, aby byli schopni využívat nabyté informace při práci se svými dětmi.
ÚVODNÍ ČÁST
• komunikační cvičení
• emoce a jejich zvládání
• hierarchie lidských potřeb
• motivace
• očekávání a vliv na přístup k dítěti
• předškolní schopnosti dítěte – jejich důležitost při vstupu do 1. třídy
TŘI PŘEKÁŽKY V UČENÍ
• dostatek obrázků, názornosti
• postup po krocích
• nepochopená slova
• praktické cvičení na nepochopená slova
• tvorba myšlenkových map
• vysvětlení základního principu fungování mozku
• praktická ukázka zvládání vybraných kapitol z českého jazyka
• představení slabikářů pro prvňáčky
• genetická a analyticko-syntetická metoda čtení